miercuri, 8 februarie 2012

2011 - ACTIVITĂŢI - 3: ARTĂ & NATURĂ


Tabăra de creaţie ARTĂ & NATURĂ

Ediţia a II-a – 2011


Proiect cultural de tineret

Scop:
Colaborarea mai îndeaproape cu unele instituţii de învăţământ din Valea Jiului în vederea asigurării accesului tinerilor la cultură şi la educaţia nonformală.

Obiective:
Organizarea unor cursuri de iniţiere: grafică, pictură, foto, tehnoredactare.  ● Organizarea unei tabere de artă în Munţii Parâng. ● Organizarea unor expoziţii de pictură şi de artă fotografică artă.  ● Editarea unui album de artă.
Pentru un impact mai mare, cele două expoziţii vor fi itinerante, adică vor fi vernisate, pe rând, în spaţiile expoziţionale adecvate la:
- Mediateca Francofonă JEAN MONNET – Petrila;
- Clubul Copiilor şi Elevilor – Petrila;
- Casa de Cultură „Ladislau Schmidt” – Petrila.

● Pentru organizarea acestei tabere, s-au obţinut finanţări de la:
- Agenţia Română pentru dezvoltarea Durabilă a Zonelor Industriale (ARDDZI);
- Primăria şi Consiliul Local Petrila;
- Consiliul Judeţean Hunedoara.

Etapa I: Prezentarea şi pregătirea proiectului

● S-au achiziţionat materiale de pictură: culori, pânze, pensule, palete, etc.
● Au avut loc diverse discuţii cu grupuri de tineri pentru a li se prezenta obiectivele taberei.
● Au avut loc dezbateri despre arta fotografică.







Etapa a II-a: Organizarea taberei

● La această tabără, organizată în perioada 18 - 24 iunie 2011, au participat 22 de tineri din Petrila şi Petroşani. Aceşti tineri au fost însoţiţi în tabără de profesorii Ana Maria BIRO, Cipriana CHINŢA, Radu Dacian CHINŢA şi de preşedintele fondator al asociaţiei, Ionel ZMĂU. Evident, echipa de proiect a conceput programul şi a coordonat activităţile specifice acestei tabere.


● Tabăra a fost vizitată de redactori şi reporteri, dar şi de cadre didactice. Printre aceştia s-au numărat: Ilie PINTEA (Radio România Actualităţi), Diana MITRACHE, Dan GHIŢĂ, Valentin COVRIG (TV Parâng), Sorin OPREA, Aida ROŞCA, Alin R0ŞCA, Liviu GHERGHIN. Am fost contactaţi telefonic şi de Ana Adriana TRANCĂ (Kapital FM).

Secţiunea pictură















Secţiunea fotografie











  

D'ale presei



Sub egida Asociaţiei Culturale „Les Amis de la France” – Petrila, s-a desfăşurat recent

Tabăra de creaţie „ARTĂ&NATURĂ”
Ediţia a II-a, 2011

Nu prea m-am referit în nume propriu la asociaţia pe care o coordonez. Mi-a plăcut, în special, să fie mediatizaţi oamenii care s-au implicat în activităţile asociaţiei, copiii şi tinerii care, de-a lungul timpului, şi-au expus lucrările la expoziţiile organizate.
Pentru a evita orice interpretări, precizez, şi pe această cale, că ideea organizării unor tabere de creaţie cu genericul „ARTĂ&NATURĂ” îmi aparţine pe deplin, aceasta fiind unul dintre proiectele multianuale ale Asociaţiei Culturale „Les Amis de la France”, asociaţia fiind coordonator şi nicidecum colaborator. Evident - pentru derularea unor activităţi şi proiecte în folosul comunităţii, al tinerilor, în special -, asociaţia are şi va avea nevoie mereu de colaborări şi parteneriate. Aşa cum s-a întâmplat şi cu recenta ediţie a II-a a acestei tabere de creaţie.

Fotografie artistică şi pictură
Această ediţie a taberei a avut două secţiuni: fotografie artistică şi pictură. Unii dintre participanţi au şi fotografiat, dar au şi pictat.
La secţiunea foto, au participat membrii recent constituitului club foto al asociaţiei: Alexandra Ioana Brătescu, Vlad-Theodor Ciontescu, Alexandra Rusu (Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Petroşani), Kristina Monika Fodor, Anda Stancu (Colegiul Economic „Hermes” Petroşani), Bogdan Totoran (Colegiul Tehnic „Dimitrie Leonida” – Petroşani). Aceştia au făcut mai multe raiduri foto. Au fost surprinşi şi de o furtună pe Parâng, dar - obişnuiţi cu muntele - au apelat la serviciile jandarmeriei montane.
S-a format deja o bază de date cu fotografiile realizate şi vor urma, în curând, două expoziţii foto, cu tematici diferite. Cum asociaţia este deschisă în special tinerilor, la aceste expoziţii vor participa şi cei care se vor alătura ulterior clubului foto.
La secţiunea pictură, au participat elevi de la mai multe instituţii şcolare din Petrila, primind din partea asociaţiei pânze, culori şi pensule profesionale. Finalizarea lucrărilor va avea loc în sediul asociaţiei, sub îndrumarea profesorilor coordonatori Cipriana Chinţa şi Radu-Dacian Chinţa. Vor urma vernisajul şi, probabil, editarea unui album de artă.

Petre Mănici – Mecena pentru această ediţie
Petre Mănici, un mare pasionat de fotografie, ne-a spus mereu, cu modestie: „Trebuie să facă cineva ceva şi pentru artişti!”.
Iată de ce Petre, prietenul nostru, ne-a primit pe proprietatea lui, a cosit iarba pentru a avea suficient spaţiu, ne-a ajutat, ore întregi, să instalăm şi să dezinstalăm corturile. Apoi, în „coliba” lui, am fost ca la noi acasă, având acces la bucătărie şi la toate utilităţile.
Mai mult, atât în sediul asociaţiei, cât şi pe perioada taberei, ne-a răsfăţat cu „sfaturi şi vorbe înţelepte” - cum s-a exprimat unul dintre tinerii învăţăcei. Mulţumim, Petre!

Fundaţia „Iosua” Petroşani: un partener strategic
Mulţumim şi pe această cale Fundaţiei „Iosua” din Petroşani pentru generozitatea cu care, pentru a treia oară, ne-a închiriat corturi.

Oaspeţi
Tabăra a fost vizitată de redactori şi reporteri, dar şi de cadre didactice. Printre aceştia s-au numărat: Ilie Pintea (Radio România Actualităţi), Diana Mitrache, Dan Ghiţă, Valentin Covrig (TV Parâng), Sorin Oprea, Aida Roşca, Alin Roşca. Am fost contactaţi telefonic şi de Ana Adriana Trancă (Kapital FM). Mulţumim tuturor!

Ediţia a III-a - o ediţie internaţională
Ediţia a II-a a devenit o amintire. Pe calea internetului, am contactat deja asociaţii din Franţa, explicându-le despre experienţele noastre dobândite pe parcursul celor două ediţii, experienţe necesare, credem, pentru ca ediţia următoare, cea din 2012, să fie una internaţională. Pentru aceasta, asociaţia, la timpul potrivit, va depune o cerere de finanţare în cadrul Programului european „Tineret în Acţiune”. Şi pentru că am mulţumit celor care ne-au fost alături, ar fi frumos, credem, să ne cerem şi scuze pentru unele ezitări organizatorice sau pentru cuvinte care nu ne-au fost înţelese aşa cum am fi dorit! Mulţumim!

Ionel ZMĂU

Preşedinte-fondator

Asociaţia Culturală „Les Amis de la France” - Petrila

●●●

Am cunoscut locuri, oameni, o altă faţă a naturii
Amintirile sunt atât de plăcute şi atât de numeroase, încât nu ştiu cu ce să încep.
Sunt membru al Clubului foto al Asociaţiei Culturale „Les Amis de la France” de aproximativ o lună. Am mers la Petrila din curiozitate şi am rămas din plăcere. Tot atunci, am aflat, împreună cu majoritatea colegilor din club, şi de tabăra de creaţie. Aş putea spune că ne cunoaştem cât de cât. Dar, cu toate astea, serile se întindeau chiar şi până dimineaţa, discutând diverse subiecte de interes comun, seri în care ne-am cunoscut impresionant de mult, seri care ne-au unit într-o echipă.
Când am primit invitaţia pentru tabără, priveam puţin sceptic spre ce avea să se întâmple, însă, fiind un iubitor al naturii şi un fotograf amator, mi-am spus că nu am decât de câştigat, oricum s-ar întâmpla. Şi aşa a fost!
Am avut de câştigat din multe puncte de vedere! Am cunoscut locuri, oameni (ba chiar putem spune că suntem prieteni!) şi o altă faţă a naturii (dimineaţa când am fotografiat răsăritul).
Pozele făcute pe parcursul taberei pot arăta cât de bine ne-am simţit, cuvintele fiind prea goale pentru a putea descrie sentimentele, trăirile din această tabără.
Bogdan TOTORAN, Colegiul Tehnic „Dimitrie Leonida” Petroşani


Cunoaştere, prietenie şi maturizare
Am venit de câteva zile din tabăra de creaţie „Artă şi natură”, organizată de Asociaţia Culturală „Les Amis de la France” Petrila, unde sunt membru-boboc. Impresiile sunt puternice, iar amintirile plăcute.
Schimbăm fotografii, le comentăm, suntem prieteni acum, noi, membrii clubului foto. Poate acesta ar fi marele merit al acestei tabere: ne-am cunoscut mai bine, am devenit prieteni.
Ar mai fi multe alte lucruri dobândite în această tabără…
Faptul că am dormit în corturi, am mâncat împreună, am râs împreună, toate ne-au apropiat mai mult. Apoi, pasiunea comună pentru fotografie, desen sau natură, în general, ne-a făcut să vorbim aceeaşi limbă, fără să-mi lipsească calculatorul, televizorul sau alte beneficii pe care le găsim în lumea contemporană.
Aici am spălat vase pentru prima dată în viaţa mea, am ajutat la curăţenie fără a mi se părea o corvoadă.
Apoi, ar mai fi sfaturile şi vorbele înţelepte ale doi oameni care m-au impresionat mult: domnul Petre Mănici, gazda noastră dragă, şi domnul Ionel Zmău, preşedintele asociaţiei, datorită căruia navetăm cu plăcere spre Petrila pentru a asista la întâlnirile clubului.
Şi ar mai fi ceva, trebuie să recunosc că în această tabără am învăţat să privesc natura cu alţi ochi, să observ lucruri pe lângă care treceam nepăsător, să văd culorile, să văd lumina soarelui sau umbrele.
Pentru mine nu cred că a fost o simplă tabără, a fost ceva mai mult de atât. A fost cunoaştere, prietenie şi maturizare.
Vlad-Theodor CIONTESCU, Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Petroşani


„Trebuie să facem ceva şi pentru tinerii artişti!”
Începând din data 17 iulie, membrii Clubului de arte vizuale „Zenith” din cadrul Asociaţiei Culturale „Les Amis de la France” împreună cu elevi din Petrila au animat prin prezenţa şi râsetele lor o părticică a Parângului, lucru ce a putut fi posibil şi datorită domnului Petre Mănici, care ne-a pus la dispoziţie atât un loc pentru corturi, cât şi cabana dumnealui. L-am auzit mereu zicând cu modestie: „Trebuie să facem ceva şi pentru tinerii artişti!”.
În prima zi a taberei, toţi am plecat într-o aşa-zisă expediţie, pentru a fotografia acel colţ al naturii, pentru ca în zilele următoare să pictăm tablouri, în care să încadrăm diferite elemente surprinse în fotografiile noastre.
Aş putea spune că a fost foarte frumos, iar în momentul de faţă nu îmi vine în minte nicio critică în legătură cu tabăra - aş repeta oricând, cu plăcere, că experienţele de care am avut parte acolo m-au îmbogăţit. Şi cred că majoritatea participanţilor la tabără sunt de acord cu mine în această privinţă.
Pe parcursul taberei, am făcut fotografii reuşite, am pictat pentru prima dată pe pânză şi a fost super, am sărbătorit o zi de naştere, cu prăjituri, dans şi karaoke, am prins cea mai teribilă furtună pe la Mija şi, nu în ultimul rând, am învăţat ceva util: să spăl vasele!
Doresc să le mulţumesc pentru o tabără reuşită tuturor celor ce m-au înconjurat în această săptămână a lunii iulie, în mod deosebit unor buni prieteni: domnii Ionel Zmău şi Petre Mănici.
Alexandra RUSU, Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Petroşani


Un loc minunat, cu persoane la fel de minunate
Tabăra de creaţie desfăşurată la poalele Munţilor Parâng mi-a oferit prilejul de a învăţa lucruri utile din punct de vedere cultural şi social, dar mai ales mi-a dat oportunitatea de a-mi dezvolta pasiunea alături de un colectiv la fel de entuziast ca şi mine. Unul din principalele motive pentru care am participat la această tabără este acela de a mă sustrage din cotidianul de zi cu zi şi de a mă putea bucura timp de câteva zile de natură şi de artă (ceea ce s-a şi întâmplat).
Încă din primele ore petrecute acolo, atmosfera a fost destinsă şi relaxantă, profesorii vorbind liber cu noi, expunându-ne fiecare scop al acestei tabere.
Nu mă aşteptam să dispunem de materiale pentru pictură atât de scumpe şi mare mi-a fost mirarea când am zărit pânzele si tuburile de culori acrilice aşezate ordonat, în capătul unei măsuţe. Pot spune că mi-au dat un imbold pentru a fi mai atentă şi pentru a lucra cu mai mare grijă. Pentru pictură am avut o temă interesantă, care mi-a dat frâu liber imaginaţiei: „Contur”.
Cum fac parte şi din grupul fotografilor, am făcut mai multe expediţii în împrejurimi pentru a dezbate şi analiza diverse teme: tehnica detaliilor şi fotografia macro, ceaţa de dis-de-dimineaţă, fotografierea răsăritului. Apoi, cea mai frumoasă şi aventuroasă expediţie a fost cea din Munţii Parâng.
Nimeni nu s-a putut plânge de nimic, cu atât mai puţin de mâncare! A fost deosebit de bună, dar ce contează este că a fost sănătoasă şi gustoasă. Muzica bună nu a lipisit nici ea, făcând în permanenţă parte din relaxantul fundal sonor.
Am plecat din această tabară cu o mulţime de lucruri noi învăţate şi fără niciun regret că am decis să merg, ci, dimpotrivă, regret că a trebuit să părăsesc un loc minunat, cu persoane la fel de minunate.
Alexandra Ioana BRĂTESCU, Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Petroşani


Un lucru inedit şi benefic pentru tinerii din Valea Jiului
Înainte de a păşi prima oară pragul Asociaţiei Culturale „Les Amis de la France”, auzisem de ideea unei tabere de artă. Lucru care, într-o anumită măsură, m-a impresionat şi mi-a atras atenţia destul de mult.
Rupţi de civilizaţie, ne-am putut îndrepta atenţia mai mult către artă şi către mediul ce ne înconjoară. Având o companie plăcută şi împrejurimi pitoreşti, nu mi-a fost greu să-mi îmbogăţesc colecţia de fotografii şi sper că unele vor fi selectate pentru următoarele expoziţii.
Din partea profesorilor, nu au putut lipsi toleranţa şi îngăduinţa. Şi, bineînţeles, am rămas profund surprinsă de organizarea taberei. Era mult mai bine decât credeam.
Un alt lucru de admirat ar mai fi că cei talentaţi, cu chef şi inspiraţie, aveau la îndemână pânze, culori şi pensule de calitate... superioară.
În principiu, această tabără mi-a plăcut chiar foarte mult şi sper să pot participa şi la ediţiile următoare. Este un lucru inedit şi benefic pentru tinerii din Valea Jiului.
Kristina Monika FODOR, Colegiul Economic „Hermes” Petroşani


Articole publicate în ZIARUL VĂII JIULUI, Nr. 753, 2 august 2011

●●●

TV PARÂNG: ARTA ȘI NATURĂ

Pentru a vizualiza reportajul despre tabără, accesați link-ul:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu